Sunday 25 September 2011

Kepincangan Sistem Pembelajaran Ala-Barat

KEPINCANGAN SISTEM PEMBELAJARAN SESAMA

Hasil Pengaruh Nilai Sistem Pembelajaran Barat:-

1) Dikotomi Ilmu: Pemisahan antara ilmu-ilmu yang bersifat nilai-guna dan kebendaan daripada ilmu-ilmu yang bersifat keagamaan dan kepercayaan.

2) Sekularisasi Ilmu: Ilmu yang diajar di dalam persekolahan tidak membawa kepada Ma’rifatullah (mengenal Allah).

3) Pembaratan Ilmu (Westernisasi Ilmu): Gambaran bahawa tamadun Baratlah yang bertanggungjawab mengembangkan ilmu pengetahuan dan memimpin tamadun ilmu.

4) Bebas-Tauladan: Sistem pembelajaran yang tidak didasari oleh konsep tarbiah (pendidikan kerohanian) melalui aspek qudwah hasanah (contoh tauladan yang baik).

5) Material-Sentrik: Memusatkan tujuan penguasaan ilmu pengetahuan kepada kebendaan semata-mata.


MASALAH-MASALAH YANG TIMBUL DARIPADA KEPINCANGAN SISTEM PEMBELAJARAN

1) Krisis Identiti: Para pelajar tidak menyedari kepentingan jati diri sebagai seorang muslim dalam sebuah masyarakat intelek.

2) Anti-Tauhid: Para pelajar tidak mencapai Ma’rifatullah walaupun sudah banyak menguasai ilmu pengetahuan.

3) Minda-Barat: Para pelajar lebih suka mencontohi nilai kebudayaan Barat kerana mereka menyangka tamadun Barat adalah pemimpin dalam tamadun ilmu.

4) Krisis-Nilai: Para pelajar tidak dapat menjadikan para guru sebagai contoh dalam akhlak lalu membentuk suatu persepsi bahawa akhlak mulia hanyalah suatu teori dan khayalan yang bersifat tidak praktikal dan tidak relevan.

5) Jiwa Materalistik: Para pelajar akan menjalani kehidupan secara individualistik kerana sibuk mengejar kepentingan material lalu mengabaikan tanggungjawab terhadap agama dan masyarakat.


No comments:

Post a Comment