Sunday 25 September 2011

Sistem Pendidikan Islam dan Kesannya

SISTEM PENDIDIKAN ISLAM

Antara nilai-nilai sistem pendidikan Islam:

1) Integrasi Ilmu: Kesatuan setiap bidang ilmu berteraskan penghayatan bahawa semua ilmu adalah daripada Allah s.w.t. sebagai sumber ilmu tertinggi.

2) Tauhidisasi Ilmu: Ilmu yang diajarkan membawa kepada ma’rifatullah (mengenal Allah s.w.t.) kerana semua perkara sebenarnya adalah tanda-tanda kepada kewujudan, kebesaran, kekuasaan, kebijaksanaan, keesaan dan ketuhanan Allah s.w.t..

3) Tamadun Ilmu Pimpinan Wahyu: Menyedarkan betapa tamadun Islamlah yang mengembangkan ilmu pengetahuan sebelum tamadun Barat di mana tokoh-tokoh ilmuwan Islam mendapat inspirasi daripada pedoman Al-Qur’an yang menggalakkan budaya ilmu.

4) Ilmu Berteraskan Pembangunan Kerohanian: Nilai pendidkan Islam berteraskan gabungan antara ilmu, amal dan hal (keadaan hati dalam berhubungan dengan Allah s.w.t.) yang mana ianya hanya dapat diambil melalui tradisi suhbah (bersahabat dengan murobbi atau guru) yang berintipatikan aspek qudwah hasanah (contoh tauladan yang baik).

5) Ubudiyyah-Sentrik: Memusatkan tujuan penguasaan ilmu kepada tanggungjawab kehambaan kepada Allah s.w.t..

PEMBENTUKAN JATI DIRI PELAJAR DARIPADA SISTEM PENDIDIKAN ISLAM

1) Kenal Diri Sebagai Muslim: Para pelajar menghayati makna diri mereka sebagai muslim lalu membangunkan sudut intelek dalam diri mereka dengan rasa bertanggungjawab terhadap agama dan umat Islam.

2) Bertauhid: Para pelajar semakin mengenal Allah s.w.t. dengan penguasaan mereka terhadap ilmu.

3) Minda Islamik: Para pelajar merasa sangat menghargai tamadun Islam dan berusaha membangunkan sudut penguasaan ilmu demi kecemerlangan tamadun Islam.

4) Pembangunan Akhlak Mulia: Para pelajar dapat membentuk akhlak mulia melalui proses mencontohi akhlak mulia yang terdapat dalam diri para guru yang mulia.

5) Tersemai Unsur Kehambaan: Para pelajar menjalani kehidupan sebagai hamba Allah lalu menunaikan tanggungjawab kehambaan mereka dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment